„E” jak ergonomia. Urządź ergonomiczne biuro według 5 najważniejszych zasad!
Zastanawiasz się, jak urządzić ergonomiczne biuro i czym w ogóle jest ergonomia? To nie kolejne podpunkty z Twojego szkolenia BHP, a zasady, które uratują Twój kręgosłup. I to dosłownie! Przyznaj się bez bicia: czy uważałeś na szkoleniu z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przez które musiałeś przejść jako pracownik? Większość z nas traktuje ten element rekrutacji niczym zło konieczne. A tymczasem zasady, jak bezpiecznie pracować, są naprawdę ważne. Potrafią uratować życie i zdrowie. Wbrew pozorom dotyczy to również pracy w biurze.
Spis treści:
Czym jest ergonomia?
Odpowiedni fotel
Ustawienie biurka
Jak ustawić monitor?
Lampka
Work-life balance
Czym jest ergonomia i jak urządzić ergonomiczne biuro?
Nie wiesz, jak urządzić ergonomiczne biuro? Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest ergonomia. Zgodnie z definicją ze słownika PWN, ergonomia (dosłownie z greckiego: wiedza o pracy) to nauka, która zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska oraz warunków pracy do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka. Chodzi więc między innymi o to, by miejsce, gdzie pracujesz, było lepiej dopasowane. Do kogo? Do Ciebie, oczywiście!
Znajdź odpowiedni fotel
Ergonomiczny fotel to taki, w którym można wyregulować i dopasować pod siebie prawie wszystko. Wysokość siedziska czy stopień odchylenia oparcia to już standard. W dobrym fotelu możesz również ustawić np. wysokość i kąt podłokietników, wyregulować zagłówek czy ustawić specjalną poduszkę pod plecy, która odciąży Twój odcinek lędźwiowy.
Ważna jest też możliwość, aby w fotelu... się poruszać. To przecież w tym celu masz w nim zamontowane te małe kółeczka na dole, a w lepszych modelach także funkcję bujania, czyli odchylania się w czasie pracy. Rzecz w tym, by często zmieniać pozycję w trakcie pracy. Twój kręgosłup bardzo to lubi.
Krok dalej są ergonomiczne fotele, które pozwalają na tzw. dynamiczne siedzenie. I tu cały na biało wjeżdża nasz klękosiad. Jest wygodny oraz zdrowy dla pleców. A do tego wygląda tak interesująco, że po prostu nie będziesz mógł przejść obok niego obojętnie.
Sprawdź, czy biurko pasuje do Twojego wzrostu
Biurko, przy którym siedzisz, powinno mieć wysokość dopasowaną do Twojego wzrostu i wysokości siedziska. Przyjmuje się, że optymalna wysokość to 72–75 cm, ale jeśli użytkownik biurka okazuje się bardzo wysoki lub niski (bo np. jest dzieckiem), trzeba to uwzględnić.
Dlaczego to takie ważne? Właściwa wysokość sprawi, że ręce na klawiaturze laptopa (lub mniejsze „łapki” trzymające długopis czy kredki) będą ustawione w pozycji, która jest dla nich naturalna i swobodna.
Jak z tego wybrnąć, gdy z biurka korzystać lubią różne osoby – małe i duże? Rozwiązaniem może być jedno z naszych biurek z regulowaną wysokością blatu.
Jednym muśnięciem dotykowego panelu w ergonomicznym biurku z naszej oferty zmienisz wysokość blatu, np. w zakresie od 70 do 116 cm (zależy od wybranego przez Ciebie modelu biurka). Możesz więc przy nim stać, siedzieć, a także posadzić dziecko, by sobie pokolorowało. I będzie ono bardzo zadowolone, bo biurko jedzie do góry jak pulpit w statku kosmicznym!
W ergonomicznym biurze ustaw monitor tak, aby się nie garbić
Jeśli biurko w Twoim nowym ergonomicznym biurze jest już ustawione, a fotel wyregulowany, przyszedł czas na kolejny równie ważny sprzęt. Znasz to uczucie, kiedy po kilku godzinach wpatrywania się w monitor masz wrażenie, że Twój kark staje się ciężki, jakby ktoś Ci posadził na nim słonia? No właśnie. Tak się dzieje, kiedy ustawisz swój monitor na niewłaściwej wysokości. Zwykle jest za nisko, więc mimowolnie schylasz głowę przy pracy.
Jak prawidłowo ustawić monitor w laptopie czy komputerze stacjonarnym? Powinien znajdować się tak, by kąt obserwacji ekranu wynosił od 20° do 50°. Zwykle oznacza to, że górna krawędź monitora jest na wysokości Twojego wzroku – nie niżej.
Nie trzeba być Sherlockiem Holmesem, by wydedukować, że jeśli używasz typowego laptopa 15,6 cala i ustawiasz go sobie na standardowym biurku, to nie ma siły, górna krawędź jest sporo poniżej linii Twojego wzroku.
Co wtedy? Kupujesz podstawkę pod laptopa lub zamawiasz dodatkowy monitor. I sugerujemy, by to zrobić jak najszybciej, ponieważ dyskopatia odcinka szyjnego kręgosłupa to nie jest bułka z masłem.
Poświeć sobie lampką
Banalne, ale działa. Czy wiesz, że w przepisach BHP jasno stoi, że przy biurku pracuje się z lampką biurkową? Co więcej, taką lampkę ma Ci zapewnić pracodawca.
Zadbaj więc o to, a jeśli sam jesteś sobie pracodawcą, czym prędzej ją kup. I wkręć żarówkę, która świeci światłem zimnym, a nie ciepłym. To ostatnie niestety dosyć skutecznie wprowadza w błogi nastrój i kołysze do snu.
Ostatnia, ale najważniejsza zasada: pracuj nad dobrymi nawykami
Żadna z powyższych wskazówek nic Ci nie da, jeśli nie zadbasz dodatkowo o tzw. higienę pracy. Oznacza to regularne wstawanie od biurka, codzienny ruch, częste wietrzenie pomieszczenia. A także coś, co ładnie określa się jako „work-life balance”, a w polszczyźnie można to skwitować swojskim: „Robota nie zając, nie ucieknie”. Również ta przy biurku.